لیست اختراعات محمدحسین مرتضی قلی
زلزله يكي از حوادث طبيعي مي باشد كه هر ساله در سرتاسر جهان موجب خسارات مالي و جاني مي شود. هنگام وقوع زلزله، انرژي ناخواسته و بزرگي به سازه تحميل خواهد شد كه اين انرژي به شكل هاي گوناگون در سازه نمود پيدا خواهد كرد كه در صورت عدم كنترل اين انرژي، بخش عمده اي از آن صرف آسيب سازه خواهد شد. امروزه استفاده از ابزارهاي اتلاف انرژي در سازه ها به منظور جلوگيري از آسيب ناشي از زلزله، بسيار مورد توجه محققين و طراحان قرار گرفته است. يكي از اين ابزارهاي اتلاف انرژي ميراگرهاي ADAS بوده كه با ورود به ناحيه ي پلاستيك منجر به اتلاف انرژي زلزله خواهند شد. اين ورق هاي خمشي هنگامي كه تحت تغييرشكل جانبي قرار گيرند، به دليل شرايط هندسي حاكم مقداري كشيده مي شوند كه نتيجه¬ ي آن به وجود آمدن يك نيروي كششي ناخواسته در آن ها مي باشد. در اين طرح پژوهشي كه تمركز بر رفتار ميراگر ADAS مي باشد، تلاش بر آن است با اتصالي خاص از بروز نيروي محوري ناخواسته در ورق هاي X-شكل اين ميراگر ممانعت شود. به دليل آنكه طراحي اين ورق ها بر مبناي رفتار خمشي خالص انجام مي گيرد، وجود نيروي محوري ناخواسته در آن ها نه تنها عملكرد يكنواخت اين ورق ها در جذب انرژي را با مشكل روبه رو خواهد ساخت، بلكه بروز پديده هايي همچون خستگي كم چرخه اي را تشديد خواهد كرد. همچنين اندركنش نيروي محوري كششي با خمش موجب افزايش سطح نيروي توليد شده توسط اين ورق ها شده كه نقش فيوز بودن اين اعضا را مختل خواهد نمود. انتظار مي رود كه استفاده از اتصال اصلاح شده سبب خواهد شد كه ميراگر پيشنهادي نسبت به مدل هاي مرسوم مزايايي همچون حذف اندركنش نيروي كششي ناخواسته با لنگر خمشي و كنترل سطح نيروهاي توليد شده توسط ميراگر ADAS به عنوان يك عضو تغييرمكان -كنترل را داشته باشد. همچنين تسليم يكنواخت در طول ورق هايي كه برمبناي خمش خالص طراحي گرديده اند و كاهش سطح كرنش هاي محوري توليد شده در ورق هاي ADAS به دليل حذف نيروي كششي ناخواسته و كنترل پديده ي خستگي كم چرخه از مزاياي ديگر قابل دستيابي باشند.
موارد یافت شده: 1